ADHD szindróma – figyelemhiány és hiperaktivitás

 In Betegségek - tünetek és kezelések


Az ADHD szindróma befolyásolja a gyerekek iskolai teljesítményét és kapcsolatukat másokkal. A szülők, akikben felmerül a kérdés, hogy vajon gyerekük is ADHD-ban szenved, gyakran frusztráltnak és kimerültnek érzik magukat.

Mi az ADHD?

Az ADHD egy probléma, mely a figyelemhiánnyal, hiperaktivitással és lobbanékonysággal vagy ezek kombinációjával áll összefüggésben. Tudományos tanulmányok, melyek az agy működésének és szerkezetének fejlett idegképalakító technikáin alapszanak, azt mutatják, hogy azon gyerekek esetében, akik ADHD-ban szenvednek, az agy különbözik a többi gyerekétől. Ezen gyerekek esetében, a neurotranszmitterek (beleértve a dopamint, szerotonint és/vagy adrenalint) másképp cselekednek mint a többi gyereknél.

Annak ellenére, hogy az ADHD pontos okai még nem ismertek, úgy tűnik, hogy nagyon sok esetben genetikai. Októl függetlenül, ezen szindróma nagyon hamar megjelenik, ahogy az agy fejlődik.

Más problémák, mint a depresszió, alváshiány, tanulási nehézségek, arcizomvonaglás és agresszív viselkedés, gyakran össze vannak tévesztve, vagy az ADHD szindrómával együtt jelennek meg.

Minden, ezen szindrómával gyanított gyereket figyelmesen meg kell vizsgálni, annak érdekében, hogy pontosan meg lehessen határozni a kürölményeket, melyek kiváltják ezt a viselkedést.

Ki szenvedhet ADHD-ban?

Sok vita létezik az ADHD-ban szenvedő gyerekek valós száma körül, ez pedig a gyerekek 3-5%-ánál jelenik meg. Más becslések ennél sokkal alacsonyabb százalékba illeszkednek. Gyakrabban diagnosztizálják fiúknál, mint lányoknál.

Az ADHD szindrómában szenvedő gyerekek többségének még van legkevesebb egy viselkedési vagy fejlődési problémája.

Melyek az ADHD szinróma tünetei?

Az ADHD szindróma tünetei két kategóriába sorolhatóak: figyelmességi és hiperaktivitási/lobbanékonysági rendellenesség.

Figyelemhiány

• gyakran nem sikerül odafigyelnie a részletekre vagy figyelmetlenség miatt hibázik az iskolában, munkahelyen vagy más tevékenység közben
• gyakran nehéz odafigyelnie különböző feladatokra vagy szórakozási tevékenységekre
• gyakran úgy tűnik, nem hallgatja, amikor közvetlenül vele beszélnek
• gyakran nem tudja követni az utasításokat és befejezni a leckéket, házimunkát vagy a munkahelyi kötelességeket (de nem ellenzéki magatartása miatt vagy mert képtelen megérteni az utasításokat)
• gyakran nehézségei vannak a feladatok és tevékenységek szervezésében
• gyakran kerüli, nem kedveli vagy habozik részt venni olyan tevékenységekben, melyek tartós mentális erőfeszítést igényelnek (mint az iskolai gyakorlatok vagy házi feladatok)
• gyakran elveszít a kapott feladatokhoz vagy más tevékenységekhez szükséges tárgyakat (például játékok, házi feladatok, ceruzák, könyvek vagy eszközök)
• gyakran könnyen elterelik figyelmét a jelentéktelen ingerek
• gyakran feledékeny a napi tevékenységekben.

Hiperaktivitás

• gyakran mozgolódik a széken
• gyakran feláll a székről az iskolában vagy más helyzetekben, amikor ülve kellene maradjon
• gyakran szaladgál vagy mászik olyan helyzetekben, amikor ez illetlen (a kamaszok és felnőttek esetében ezen megynilvánulás egy szubjektív szorongási állapotra korlátozódik)
• gyakran nehéz játszania vagy részt vennie más pihenési tevékenységekben
• gyakran “ menés közben van” van és úgy viselkedik, mintha egy motor ellenőrizné
• gyakran túl sokat beszél.

Lobbanékonyság

• gyakran válaszol, még mielőtt végighallgatná a kérdést
• gyakran nehezére esik kivárni, hogy rá kerüljön a sor
• gyakran megszakítja vagy beleavatkozik mások tevékenységébe (például beszélgetésekbe vagy játékokba).

Recommended Posts

Start typing and press Enter to search