Alvással kapcsolatos tanácsok várandós nők számára

0

alvás terhesség alatt

Alvással kapcsolatos tanácsok várandós nők számára

Az alvás minden ember számára nagyon fontos, de terhesség alatt a legnagyobb jelentőséggel bír. Ezalatt egy nőnek hosszú alvásra és teljes pihenésre van szüksége. A növekvő magzat sok erőfeszítést és energia-fogyasztást igényel, ezért a kismamának több alvásra van szüksége, hogy feltöltse az enegria-készleteit. A progeszteron is hozzájárul a terhes nők fáradtságérzetéhez, álmosságot okozva.

Minden trimeszternek egyedi tünetei vannak, amelyek sokkal nehezebbé tehetik az alvást, mint amikor nem vagy terhes.

Alvás az első trimeszterben

A terhesség első trimeszterében a nő egy sor érzelemdús pillanaton mehet keresztül, a félelemtől a túlzott örömig. A magas hormonszint érzelmileg nagyon érzékennyé és rendkívül sebezhetővé teheti a terhes nőt, aki rekordidő alatt képes örömérzetből rossz hangulatra váltani.

Az alvással kapcsolatos kihívások egységesek, a szervezetre ható hormonváltozások miatt. Sok nő esetében a megnövekedett progeszteronszint, a terhességet fenntartó hormon váltja ki a fáradtságot. Továbbá, a hCG hormonszint növekedése is vezethet fáradtsághoz, ami magyarázattal szolgálhat arra kérdésre, hogy a nők miért fáradtabbak a terhesség első trimeszterében, és sokkal jobban érzik magukat a másodikban.

A mellekben érzett fájdalom és azoknak megnövekedése is hozzájárulhat a nehezebb elhelyezkedéshez. Ha hason szoktál aludni, akkor lehetséges, hogy zavarni fog melleid mérete.

A székrekedés, valamint a méh nagyobb mérete is okozója lehet az éjszakai kellemetlenségeknek.

Ha még mindehhez hozzáteszed a mindennapi gyakori fürdőszoba-látogatásokat, észreveszed, hogy meglepő módon a terhes nő nem tud aludni. Mindezért ugyancsak a progeszteron hibáztatható, amely nem elég, hogy álmosságérzetet ad, növeli a vesefunkciót is.

A hányinger valódi kihívást jelent az alvásra nézve. Ez előjöhet bármikor az éjszaka vagy a nappal folyamán, különösen ha éppen ülőhelyzetben vagy. Még egy egyszerű illat is kiválthatja.

Tippek a terhesség első harmadára

• Próbálj meg a lehető legtöbbet pihenni és aludni – minden adandó alkalommal. Ha többet pihensz, az segíthet behozni az alváslemaradást, ami a tünetek súlyosbodásához vezethet.
• Igyál sok folyadékot, de inkább napközben, mint este, hogy ne kelljen túl gyakran vécére menned.
• A hányingert próbáld meg néhány darab keksszel vagy rágcsálnivalóval legyőzni. Egyél inkább gyakran és keveset, hogy megakadályozd az éhségből fakadó rosszullétet. Tartsd magad mellett a kekszet, hogy amint fellép a hányinger (legyen az este vagy akár reggel), mindig kéznél legyen.
• Próbálj meg minél többet aludni a bal oldaladon. Ez a testhelyzet segíti legjobban a vérkeringést. Helyezz több párnát térdeid közé vagy hasad alá, hogy minél kényelmesebben tudj feküdni.
• Amennyire csak teheted, próbálj meg minden este ugyanabban az időben lefeküdni. Így a szervezeted hozzá tud szokni egy bizonyos rendszerességhez.
• Aludj egy keveset délutánonként is. Ha fáradt vagy, pihenj le, hiszen a tested folyamatosan jelzi, hogy mire van szüksége.

Alvás a második trimeszterben

Sok várandós nő örül annak, hogy eljut a második trimeszterig. Ilyenkor nem csupán a vetélés kockázata csökken, de gyakran eltűnik a hányinger, a gyakori vizelés és az alváshiány. A nők általában ebben az időszakban érzik magukat a legjobban, és jelentős energiatúltengés lép fel náluk. A has láthatóvá válik, de nem annyira, hogy kényelmetlenséget okozzon.

Ebben az időszakban számos betegség előfordulhat, többek között az alvászavarok. Hogy a növekvő méhnek helyet biztosítson, a rekeszizom összehúzódik és a légzés szaggatottá válhat. Ez kellemetlen gyomorégéshez vezethet.

Sok nő azt tapasztalja, hogy a terhesség előrehaladtával egyre több rémálma van. Egyesek azt álmodják, hogy elhagyták a gyermeküket, vagy hogy valahol elveszítették. Ráadásul, az álmok rendkívül élethűek és valóságérzetet keltenek, ami nagy idegmegterheléssel jár, ez pedig erősen visszaüt a nap folyamán is.


Tippek a terhesség második harmadára

• A gyomorégés elkerülése érdekében próbáld távoltartani magad a csípős, zsíros és sült ételektől.
• Alvás közben a fejed és a nyakad legyen minél magasabban, hogy a gyomorsavszint értéke alacsony maradjon.
• Napközben egyél gyakrabban és kevesebbet.
• Használj savkötőket, mivel azok rendkívül biztonságosak, és segítenek a gyomorsav megfékezésében.
• Élvezd a terhesség második trimeszterét, és ne feledd, hogy sokat kell pihenned. Minél többet pihensz, annál jobb. Alvás közben fordulj oldalra és húzd fel térdeidet egészen a csípődig. Helyezz egy párnát a térdeid közé, a hasad alá és a hátadhoz. Ez segíthet megszüntetni a hát alsó részére nehezedő nyomást.
• A rémálmok elkerülése végett ne egyél túl sokat lefekvés előtt, és próbáld meg leküzdeni félelmeidet úgy, hogy beszélsz róla partnereddel.

Alvás a harmadik trimeszterben

A harmadik trimeszter jelenti a legnagyobb kihívást a terhesség ideje alatt, főleg az alvást és pihenést illetően. A gyakori vizelés, a has térfogata miatt kialakult kényelmetlen testhelyzetek, valamint a megnövekedett testsúly és a szülésre való felkészülés teljesen megfosztja a harmadik trimeszterben járó terhes nőket a pihentető, üdítő alvástól.

A magzat mozgolódása és csuklása szintén akadályozhat az alvásban. Különféle fájdalmak is felléphetnek ebben az időszakban. A nyákdugó egyre puhábbá válik és készen áll a szülésre, valamint a járás is nehézkessé válhat, hiszen a rád nehezedő súlyfelesleget teljes mértékben a tested cipeli.

A terhesség alatt gyakran, minden ok nélkül felébredhetsz éjjel, és ez reggeli álmosságot okoz.

Néhány nő azon veszi észre magát, hogy elkezdett horkolni. A terhesség utolsó szakaszában sok nő tapasztalja, hogy orrjáratai megduzzadnak és sokszor küszködnek orrdugulással.

A terhesség ezen időszakában, az éjszaka folyamán lábgörcsök léphetnek fel. Mivel a láb izmai rengeteg súlyt cipelnek, hajlamosak megfeszülni. Amint éjszaka megpihensz, az izmok fellazulhatnak vagy begörcsölhetnek, és ez fájdalommal jár.

Tippek a terhesség harmadik trimeszterére

• Aludj a bal oldaladon. Ez lehetővé teszi a legjobb vérellátást a magzat, a méh és a vese számára, ezáltal javítva a keringést a szív irányában.
• Próbálkozz meg a pocifix terhességi párna használatával, amely segíthet a jobb alvásban.
• Kerüld a szénsavas ásványvizet és üdítőitalokat, mert ezek izomgörcsöket okozhatnak a lábban.
• Ha lábaid nagyon megduzzadnak és horkolni kezdesz, azonnal fordulj orvoshoz.
• Ha nem tudsz aludni, kelj ki az ágyból és csinálj valami mást. Olvass, tévézz, halgass zenét, takaríts. Így könnyebben elfáradhatsz és hamarosan ismét lefekhetsz.
• Ahhoz, hogy megszabadulj a lábban jelentkező izomgörcsöktől, emeld fel a lábaid és feszítsd meg az izmaidat. Tedd ezt meg többször lefekvés előtt, így megakadályozhatod az éjszaka folyamán megjelenő görcsöket.

Tetszett? Oszd meg!

Mondd el a véleményed!