Koffeinfogyasztás a terhesség alatt

0

Koffeinfogyasztás a terhesség alatt

Milyen ételek és italok tartalmaznak koffeint?

Azzal szinte mindenki tisztában van, hogy a kóla, a kávé, az energiaitalok és a fekete tea is nagyobb mennyiségben, természetes módon tartalmaz koffeint, emellett azonban több más növény, valamint a belőlük készült termékek és készímények is kisebb-nagyobb mértékben tartalmazzák ezt az anyagot.

 

Egyes italok koffeintartalma / 100ml:

Coca-Cola: 9,3 – 9,7 mg

Coca-Cola light: 9,6 mg

Pepsi Cola: 11 mg

Pepsi light: 10,5 mg

egyéb szénsavas üdítőitalok: 0 mg vagy változó

kávé (amerikai, hosszú): 40 – 80 mg

presszókávé (dupla): 50 – 175 mg

ristretto (szimpla): 25 – 50 mg

instant kávé (elkészítve): koffeinmentes vagy 30-50 mg

koffeinmentes kávé: 1,5 – 2 mg

tea: koffeinmentes, vagy változó

instant tea: változó

jeges tea: 2 – 3 mg vagy változó

kakaóital (elkészítve): koffeinmentes, vagy változó

kakaópor (holland): koffeinmentes, vagy kb. 78 mg

Red Bull: 32 mg

energiaitalok: 9,8 – 100 mg

(forrás: koffein – wikipédia)

 

? Koffein található a guarana és a maté nevű növényekben is. Előbbit különféle üdítőitalok és frissítők előállításához használják fel, míg a maté Dél-Amerikában egy igen kedvelt, a teához hasonló ital alapanyaga, amely az utóbbi években Európában is kezd elterjedni.

? A csokoládé (és legfőképpen a magas kakaótartlamú étcsokoládé) is tartalmaz koffeint, bár kicsit kevesebb mennyiségben mint a legnagyobb tartalommal büszkélkedő presszókávé.

? A gyógyszertárakban és drogériák polcain megtalálható fájdalomcsillapítók és egyes megfázás elleni gyógyszerek összetételében is felfedezhető a koffein vagy más, hasonló vegyület.

? A koffeinmentes kifejezés is sok esetben csalóka, mivel ezek a készítmények is tartalmaznak – bár a legtöbb esetben csupán nyomokban vagy nagyon kis mennyiségben – ebből a vegyületből. (kb. 2-3 meg, melynek hatása elenyésző). Ezek az italok – bár koffenimentességük csábító lehet – számos olyan anyagot tartlamazhatnak, amelyek károsak lehetnek a szervezetre nézve.

 

Szabad-e kávét inni a terhesség alatt?

Igen, de csak mértékkel! (maximum 150-200 mg koffein / nap)

Egyes tanulmányok összefüggést véltek felfedezni a terhesség alatti koffeinfogyasztás és az alacsony születési súly között, azonban ezt csak azok esetében tudták igazolni, akik naponta több mint 200 mg koffeint vittek be szervezetükbe (ez az érték kb. 2 csésze presszókávénak felel meg).

Szakértők a bűvös határt tehát napi 200 mg-ban állapították meg – ennyi koffein fogyasztása nem jelent kockázatot a magzatra nézve és következtében nem áll fenn a spontán vetélés, a koraszülés és az alacsony születési súly lehetősége sem.

Például naponta egy csésze nem túl erős feketekávé, pár kocka csokoládé és egy pohár kóla elfogyasztása megengedett, amennyiben a szervezeted igényli vagy megkívánja ezeket az élelmiszereket. A várandósság első harmadában sok kismama küzd émelygéssel és reggeli hányingerrel, számukra inkább célszerű kerülni ezek fogyasztását és más alternatívákkal helyettesíteni – például egy finom gyümölcsös teával.

 

koffein és kávé terhesség alatt
A magzat egészsége a legfontosabb

 

Milyen hatása van a koffeinnek?

A koffein hatással van a központi idegrendszerre és a szívműködésre valamint növeli a teljesítőképességet és fokozza a szellemi tevékenységet. Vízhajtó tulajdonságának köszönhetően elősegíti az emésztést és a kiválasztást, sokak számára pedig a kínzó fejfájás enyhítésében is hatásos szerepet játszik. A koffein serkentő hatása által kellemes közérzetet is biztosít fogyasztója számára.

A túlzott koffeinfogyasztás azonban remegést, heves szívdobogást, álmatlanságot, verejtékezést, ingerlékenységet és erős fejfájást is okozhat – gyerekek és koffeinérzékenyek esetében ezek a tünetek még fokozottabban jelentkezhetnek.

A nagymértékű koffeinfogyasztás a terhesség alatt (pld. több mint 2 csésze feketekávé naponta) kedvezőtlen hatással van a mazgatra: növeli a koraszülés és a vetélés kockázatát, valamint annak esélyét, hogy a baba alacsony súllyal szülessen. A koffein a méhlepényen keresztül bejut a baba szervezetébe is, amelyet – még fejletlen anyagcsere-rendszerének köszönhetően – csak részben képes lebontani.

Tetszett? Oszd meg!

Nem engedélyezett a hozzászólás.