Mit sportolj a terhesség alatt?

0

Mit sportolj a terhesség alatt?

A kismamatorna előnyei

A terhestorna segít elviselhetőbbé tenni a vajúdást és a szülést, csökkenti a császármetszés esélyét, néhány dologra azonban figyelned kell. Miért ajánlottak a tornagyakorlatok terhesség alatt?

A terhesség alatti gyakorlatok erősítik az izmokat és javítják azok tónusát. Ha aktív típus vagy és szoktál edzeni, akkor könnyebb dolgod lesz, mint azoknak, akik általában nem tartják formában magukat. A gyakorlatok segítenek a terhesség alatt felgyűlt plusz kilók “cipelésében”, a vajúdásra és a szülésre való felkészülésben, valamint a szülés utáni gyors felépülésben.

Milyen tornagyakorlatok ajánlottak terhesség alatt?

Egy bizonyos típusú testmozgás a terhesség alatt jó hatással van a szívre, ugyanakkor formában tart anélkül, hogy különösebb stresszhelyzeteknek kellene kitenned magad vagy gyerekedet. Több olyan tevékenység is van, mint például a szaladás vagy súlyemelés, amely kezdetben jó, azonban az idő teltével ezekről le kell mondani.

Kerülendők az olyan tevékenységek, melyek során elcsúszhatsz vagy eleshetsz. Ilyenek: a kerékpározás, a görkorcsolyázás, a lovaglás és a síelés. Mindemellett vannak olyan nők, akik profi sportolók és terhesség alatt is folytatják tevékenységüket.

Az alábbi gyakorlatokat egészségügyi szakemberek ajánlják és bitonságosak a terhesség alatt. Lehetséges, hogy egyes gyakorlatok nem alkalmasak a terhesség harmadik trimszterében. A biztonság kedvéért, mielőtt elkezdenéd a gyakorlatokat, beszéld meg orvosoddal vagy egy gyógytornásszal.

 

Gyaloglás

A gyaloglás formában tart, jót tesz a keringésnek és terhesség alatt mindennap gyakorolható.

Futás

A szaladás az egyik leghatékonyabb, szívbarát testmozgás. Beillesztheted a napi programodba. Egyik nap 15 percet, máskor – ha több időd van -, akár 30 percet is szaladhatsz. Ha ez idáig nem szaladtál rendszeresen, akkor most nem a legjobb elkezdeni. Ehelyett inkább sétálj, vagy válaszd az úszást.

Úszás

Az úszás az egyik legjobb tevékenység terhesség alatt. Megmozgatja a kar- és lábizmokat, munkára bírja a szívet és tüdőt. Ha szereted a csoporttevékenységeket, akkor jelentkezz be egy úszótanfolyamra. Az úszás jót tesz az ízületeknek. Segíthet a lábdagadás ellen is, ami a terhesség későbbi szakaszában fog bekövetkezni.

Jógagyakorlatok és az izmok nyújtása

A  jóga segít megőrizni az izmok rugalmasságát és emeli azok tónusát. Az ízületekre jobb hatással van, mint némely nehezebb gyakorlat. Hetente több órát is kell gyalogolnod, hogy karban tarthasd a szíved. Ezt a nyújtások kiegészítéseként kell végezni, amelyek szerves részei a jógaedzésnek.

A nyújtógyakorlatok segítenek formában maradni, ugyanakkor a relaxin hormon felszabadítása által jó hatással van a terhességre is. A relaxin erősíti a csontszalagokat. Mindezek mellett nem szabad túlzásba vinni a nyújtógyakorlatokat.

A jógaoktatód megtanítja, hogyan kell ellazulni fizikálisan és mentálisan. Bizonyosodj meg afelől, hogy az oktatónak van tapasztalata a terhes nőknek adandó tanácsokat illetően. A legmegfelelőbb az lenne, ha beiratkoznál egy speciális, kismama jóga tanfolyamra. Ha nincs ilyen a közelben, akkor tájékozódj a különböző jógairányzatok között, hogy megtaláld a számodra megfelelőt.

Pilates torna

A Pilates-gyakorlatok bizonyos mozgásokkal megdolgoztatják és erősítik a has és a kismedence izmait. Az oktatód megtanít a helyes testtartásra. Átmész egy sor olyan mozgáson és pozíción, amelyek az izmokat hivatottak erősíteni. Légzésgyakorlatokat fogsz végezni, és megtanulod, hogyan lehet ellazulni. Ezeknek a gyakorlatoknak hasznát veszed szülés alatt és utána is. Olyan izmokat céloz meg, amelyek a szülés alatt elgyengülnek.

A gyakorlatok megtanítanak a vajúdás alatti légzésre és a relaxációra.

Aerobic

Ha beiratkozol egy ilyen jellegű terhestornára, akkor amellett, hogy új barátnőket szerzel, megnő a biztonságérzeted és minden mozdulat jó hatással lesz rád és gyermekedre is. A kifejezetten várandósoknak tartott aerobic órák valamivel lazábbak, mint az általános edzések.

Tánc

Ahhoz, hogy a szívedet egy kicsit megdolgoztasd, otthon is táncolhatsz kedvenc zeneszámaidra. Azért nem kell túlzásokba esni! Ne próbálj merészebb mozdulatokat, mint az ugrás, forgás vagy hirtelen irányváltoztatás. Ha eljársz egy terheseknek tartott tánctanfolyamra, akkor formában maradsz és még barátokat is szerzel.

A terhesség alatt végezhető tornagyakorlatokról kérd ki orvosod véleményét is!

Tetszett? Oszd meg!

Nem engedélyezett a hozzászólás.