Iskolakezdés: hogyan könnyíthetjük meg?

0

Iskolakezdés: hogyan könnyíthetjük meg? 

Ha eldöntöttük, hogy gyermekünk szeptembertől elkezdi az iskolát, már biztosan utána jártunk, melyik lenne a számára legmegfelelőbb intézmény, osztály, tanító néni és talán már a beiratkozáson is túl vagyunk. Nézzük, hogy a most következő időszakban milyen tevékenységeket érdemes gyakorolnunk, hogy gyermekünk számára megkönnyítsük az iskolakezdést!

Önbizalomnövelés
Az önbizalom egyfajta tudás, mikor tisztában vagyunk saját értékeinkkel és képességeinkkel. Az önbizalomhoz önismeret és érzelmi biztonság szükséges, gyermekkorban tehát óriási a szülők felelőssége, hiszen ők alakítják a gyermek énképét. Az önbizalom fejlesztéséért sokat tehetünk, ha elfogadjuk gyermekünket olyannak, amilyen, éreztessük, hogy fontos nekünk. Mutassuk ki, hogy mennyire szeretjük, ne hasonlítgassuk más gyerekekhez! Ne kritizáljuk, inkább a jó tulajdonságait emeljük ki, ha hibázna, ne róla, hanem a cselekedetéről, a hibáról beszéljünk. Bátorítsuk, ha önállóan kitalál valamit, ne akarjuk egyből megoldani helyette, ha mégsem sikerül, hagyjuk dönteni! Annyit várjunk el tőle, amennyit meg is tud tenni!
Ötletek gyakorláshoz:
A nyári szünetben sok lehetőség adódhat arra, hogy gyermekünk önbizalmát fejlesszük. A felsoroltakon túl érdemes konkrét tapasztalatokhoz, sikerélményekhez juttatni a gyermeket. Igyekezzünk gyakran olyan feladatok elé állítani, amiben biztosak vagyunk, hogy az életkorának megfelelő, és meg tudja oldani. Ez lehet akár kisebb konyhai feladatok elvégzése – terítés, főzésben kisebb segítség, vagy játék, például egy rajz vagy gyurma figura elkészítése – a lényeg, hogy gyermekünket könnyen teljesíthető kihívás elé állítsuk. Az így szerzett önbizalom a későbbiekben, az iskolában is megfelelő alap lesz majd a nehezebb feladatok teljesítéséhez.

Finommotorika fejlesztése
Az olvasás és írás elsajátításához nélkülözhetetlen a finommotorika fejlesztése. Licsár Szilvia pedagógus, a Játékliget szakértője szerint már 4-5 éves korban észrevehető, ha ebben lemaradása van a gyermeknek: nem szívesen rajzol, vág, gyurmáz vagy szerel össze apróbb játékokat, görcsösen használja az eszközöket. 5-6 éves korban, ha a cipőfűző bekötése nehezen megy, vagy például apróbb tárgyakat, pénzérmét nehezen vesz fel a földről, szintén elmaradás jele lehet.
Ötletek gyakorláshoz:
Az ujjak ügyetlensége nagyon jól fejleszthető gyurmázással. Puhítsuk, gömbölyítsük, készítsünk csigát, kígyót, tojásokat! Engedjük az ujjával festeni, különböző alakzatokat rajzolni nagyméretű papírra. Mondjuk mondókákat, meséket ujjbábok segítségével, fűzzünk gyöngyöt, készítsünk karkötőt az egész családnak! Kupakok le-és felcsavarása, műanyag poharak egymásba és összepakolgatása is remek torna az ujjaknak. Építsünk kártyavárat, tornyot kockákból, dominósort, vagy marokkózzunk, gombfocizzunk!

Beszédértés, helyes beszéd
A gazdag szókincs, a jó kifejezőkészség nemcsak a tanórákon nyújt segítséget, de az új osztályba való beilleszkedést is megkönnyíti. Egyszerűbb barátokat szerezni, ha a gyermek verbálisan jól megnyilvánul, szívesen beszél, érdeklődik a környezete felől. Ezeket a készségeket szülőként mi is fejleszthetjük, némelyik játékot akár útközben is játszhatjuk, a kocsiban töltött idő alatt leköthetjük vele a gyermek figyelmét.
Ötletek gyakorláshoz:
Találjunk ki közösen mesét! Egyikőnk kitalálja a kezdő mondatot, – „Volt egyszer egy kislány és egy kiscica…” – ha többen játszunk, sorban folytatják. Később nehezíthetjük a feladatot azzal, ha megadjuk, hogy a következő mondatnak milyen szóval kell kezdődnie. Játsszunk szóláncot: a következő szónak az előbbi utolsó betűjével kell kezdődnie; vagy gyűjtsünk csak gyümölcs-, állat-, vagy zöldségneveket. Otthoni fejlesztő játékok, társasjátékok közül érdemes olyat választani, ami a történetmesélést, a szókics bővítést fejleszti.

Szociális érettség
Az óvodához képest az iskola nagy váltás a gyermekeknek azért is, mert a korábbi évek viszonylag kötetlen időbeosztásához képest az iskolában tanórákra és szünetekre tagolódik a napirend, a gyermeknek pedig tudnia kell(ene) ehhez alkalmazkodnia. A 6 év körüli korosztály azonban még nagyon játékos, nehezen irányítja hosszabb ideig a figyelmét és még a legérdeklődőbb gyermekkel is megesik, hogy ha nincs kedve, nem csinálja meg a feladatot vagy elkalandozik a figyelme. A szociális érettség ezen felül magában foglalja a szabálykövetést, az önálló munkavégzést és az együttműködő hozzáállást.
Ötletek a gyakorláshoz:
A szociális érettség elérése valójában magában foglalja az eddig felsoroltak gyakorlását és fejlesztését: egy egészséges önbizalommal rendelkező gyermek, akire figyelnek a szülei, szabályokat állítanak fel, melyek keretet adnak a mindennapjaihoz, életéhez; képes választékosan kifejezni magát, ismeri a helyes viselkedési és magatartási szokásokat, nagy valószínűséggel az iskolában is meg fogja állni a helyét. Ehhez nem kell a gyermeket „tanítani”, de folyamatosan foglalkozni, törődni kell vele. Biztosítsunk ingergazdag környezetet, közös programokat a gyermeknek, melynek épp úgy része lehet a meseolvasás, mint a mozgás – közös kirándulás vagy kerékpározás.

Forrás: www.jatekliget.hu

Tetszett? Oszd meg!

Nem engedélyezett a hozzászólás.