Az inaktivitás hatással van a csontok egészségére

A gyerekek egészsége nagyon lényeges. A fizikai egészséghez a csontok egészsége is szorosan hozzátartozik. Napjainkban azonban sok gyerek él inaktív életet, ami viszont negatívan hat a csontok egészségére is. Mutatjuk is, hogyan is hat az inaktivitás a csontok egészségére és állapotára!
Az inaktivitás hatással van a csontok egészségére

Az a csonttömeg, amelyet egy gyermek a gyerekkorában szerez meg, segíthet meghatározni az egész életen át tartó csontegészséget. Ha nincsenek jó egészségügyi szokásaink, és nem mozgunk, nem sportolunk eleget, akkor idősebb korunkban megnő a csontritkulás és a csonttörések kockázata.

Gyerekkorban a csontépítő folyamatok vannak túlsúlyban, és 20 és 30 éves kor között érjük el a csúcs csonttömeget. Ilyenkor a csontok már elérik a maximális sűrűségüket és szilárdságukat. Tehát annak a valószínűsége, hogy a gyermekünk későbbi életszakaszában csontritkulás alakul ki, attól is függ, hogy milyen csonttömeget sikerül elérnie 30 éves korára, illetve milyen gyorsan veszíti el azt.

A csontok egészségét sokféle tényező befolyásolhatja. A csontok folyamatosan változnak, különösen a kisgyerekeknél és a tizenéves gyerekeknél. Éppen ezért sokféle dolog befolyásolhatja ezt a folyamatot. Az egyik ilyen a fizikai aktivitás. A fizikailag inaktív gyerekeknél és tizenéveseknél nagyobb a csontritkulás kockázata az élet későbbi szakaszában, mint az aktívabb társaiknál.

Ha a gyerek étrendje nem tartalmaz elegendő kalciumot, akkor ez a csontsűrűség csökkenését idézheti elő. Ez pedig nem csak csonttörésekhez, hanem a csontritkulás fokozott kockázatához vezethet.

A tizenévesek – különösen a lányok – gyakran küzdenek étkezési rendellenességgel, ami szintén fokozza a csontvesztés kockázatait. Egyéb betegségek, például a cöliákia is megnöveli a szervezet kalciumfelszívó képességeit. Mint ahogyan egyes gyógyszereknek is lehet negatív hatása a csontok egészségre. Ha a gyermekünk gyógyszert szed, mindenképpen egyeztessen a gyermekorvossal, ezzel kapcsolatban.

Hogyan őrizhetjük meg a gyermekünk csontjainak egészségét? Például egészséges táplálkozással, fizikai aktivitással. Az étrend mindenképpen tartalmazzon D-vitamint és kalciumot. A gyerekek többsége ugyanis nem jut hozzá elegendő tápanyaghoz az étrendjén keresztül, pedig ezzel tudjuk számukra biztosítani az optimális csúcs csonttömeget. A nagyobb gyermekünknek pedig beszéljünk arról, hogy miért ne dohányozzon és fogyasszon alkoholt, vagy drogokat, hiszen többek között ezek a szenvedélybetegségek is fokozzák a csontbontó folyamatokat.

Kapcsolódó cikkek

Az egészség megőrzése tanév közben

Az egészség megőrzése tanév közben

A szülő egyik kiemelt feladata, hogy odafigyeljen a gyermeke egészségére.

Jelek, hogy a gyermekünknek szemüvegre van szüksége

Jelek, hogy a gyermekünknek szemüvegre van szüksége

Léteznek olyan árulkodó jelek, amelyekből rájöhetünk, hogy a gyermekünknek szemüvegre van szüksége.

Az inaktivitás hatással van a csontok egészségére

Az inaktivitás hatással van a csontok egészségére

A gyerek csontjainak egészsége nagyon fontos, az inaktivitás negatív hatással van a csontok egészségre.